E36 Pokol

E36 Pokol

E36 kulcsmásolás / kulcsprogramozás otthon házilag

2019. március 03. - 36ruster

BMW kulcsprogramozás otthon. Lehetséges? Igen.

BMW kulcsprogramozás témakörben bár sok leírás és okosság kering az interneten, sajnos magyar nyelven keresve semmi kezdők számára használhatót nem találtam. Így az angolul kevésbé magabiztos E36 tulajdonosoknak szánom ezt a bejegyzést. Előrebocsájtom, hogy nem vagyok szakmabeli, és nem is vagyok mindent tudó. Folyamatosan tanulom a típus trükkjeit és módszereit. De ez a projekt megfelelő előkészülettel és türelemmel egy kezdő számára se jelent kihívást. Ami a legfontosabb, hogy egy lépést sem szabad elkapkodni, különben csúnya dolgok történhetnek. 

Először is mielőtt mindent összevásárolunk, menjünk sorba és tisztázzunk pár dolgot. Mindenekelőtt az immobiliserről beszéljünk.
Az immobiliser leginkább 95-től jelent meg a gépjárművekben, és egyfajta lopásbiztonsági módszert képez. A működése abból áll hogy a kulcsban van egy chip, amit a kulcslyuk melletti olvasó ellenőriz, és az autó erre kitalált fedélzeti számítógépe nem egyező kód esetén nem hagyja beindítani az autót. Más szóval ha valaki betör az autódba,  hiába kötögeti a kábelek, hiába kalapár bele a kulcslyukba egy csavarhúzót vagy használ bármilyen tolvajkulcsot, vagy akár előre vágottat. Az autó nem fog elindulni a megfelelően betanított chip nélkül. A negatív része a dolognak az hogy így el lehet kérni kemény pénzeket egy pótkulcs feltanításáért. De sebaj, hiszen azért van ez a poszt hogy ezt megtanuljuk otthon magunknak megcsinálni.


(Ha 94 vagy az előtti E36-od van, akkor nincs más dolgod mint azonos pengével rendelkező nyers kulcsot venni, és elvinni egy helyi kulcsoshoz aki kimarja neked. Programozni nem kell, csak a 95-től gyártottakat.)


Az immobiliser fontos része az EWS. Ez egy összetett kütyü, de esetünkben elég annyit tudni hogy ez az a számítógép ami a kulcsokat ellenőrzi.
A 95-től lévő E36 EWS verziókról röviden:
Ezt a programozás idejére mindenféleképpen ki kell szedni az autóból. De nem kell megijedni. Ki és betenni körülbelül annyira bonyolult, mint egy USB-t eltávolítani.
Egy kis dobozkát kell keresni a kesztyűtartó alá elbujtatva ami évjárattól függően fehér vagy fekete-sárga. valahogy így:

2335_1.jpgbmw-key-immobilizer-2.jpg

Ha megtaláltuk akkor nincs is más dolgunk mint leolvasni hogy milyen rendszerrel is állunk szemben pontosan.

Ha EWS2 illetve EWS3 akkor könnyebb dolgunk lesz. EWS4 rendszer eltér az EWS2-3tól, és sajnos még nem volt vele tapasztalatom, így sajnos EWS4-hez nem tudok (egyenlőre) segítséget nyújtani. Lehet ez alapján meg lehet oldani minimális eltéréssel, de lehet hogy nem. Ha ilyened van sajnos ennél a leírásnál jobban bele kell ásnod magad a témába.

Amennyiben EWS2 vagy EWS3 rendszerünk van, ennek tudtában rátérhetünk a szükséges eszközök megvásárlására. Először is szükségünk lesz egy gépre ami az EWS kódját ki tudja olvasni, és az immo chipre rá tudja nekünk írni. Ennek a legolcsóbb és legegyszerűbb verziója az AK90 vagy AK90+ néven ismert kulcsprogramozó szerkezet. Ami a képen látható:

ak90-bmw-key-programmer_3511057_h.jpg

A legolcsóbb az Aliexpressről megrendelni. A csomagnak 2 kábelt és egy USB-t, magát az író-olvasó egységet és egy lemezt kell tartalmaznia amin a szükséges szoftverek vannak. Ha a lemez törötten vagy meghajolva érkezik (nekem is elgörbült), nem kell megijedni. A megfelelő google kereséssel meg lehet találni a kellő programokat. Illetve ezen a(z írásom idején működő) linken letölthetőek: https://www.mk3.com/ak90-latest-software-download

Ha ez megvan akkor nézzük ki a szükséges kulcsot. Amit tudni kell a kulcsokról az hogy variálódnak a következők szerint: penge típusa, centrálzár chip frekvenciája, immo chip típusa, ház típusa.

Először is a pengék és a házak: 2 főbb típusa van.
Az egyik a HU58-as penge a régebbi típusú 3 gombos házzal: Ezen két bemetszés van oldalról és hosszában középen egy hosszú csík található. Régebbi típusok jellemzője, oldalról marják.
007.jpg

Másik a HU92 penge az újabb fajta gyémánt alakú házzal. Ezt középen marják, az „újabb” típusokra jellemző.
008.jpg

A pengétől nem szabad eltérni. A ház formája mindegy amíg a megfelelő chip a megfelelő frekvenciával ellátva van benne. Bicska kulcs is megfelel.

Most akkor beszéljünk a chipekről. FONTOS HOGY NE ÜRES VÁZAT VEGYÜNK. Az ebay meg az aliexpress rögtön fel fogja dobni a meglepően olcsó 500-800 forintos üres kulcsokat. Nehogy bedőljünk neki, mert ezekben nincs elektronika. Egy chippet se tartalmaznak. Max arra jó hogy korábban szétment kulcsunkból az elektronikát áttegyük. Új egyedülálló kulcsot nem lehet varázsolni ennyiből. De mit is kell a chipeken nézi? A frekvenciát illetve az immo chipet.
Térjünk rá a frekvenciára. Ez fontos. 2 fajta terjedt el. 315Mhz és 433Mhz Az európai piacra gyártott autók 433Mhz-et használnak. Így nagy részeteknek könnyű dolga lesz, és rendelheti a 433Mhz-est. Ez nagyon fontos! Ha rosszat rendelsz cseszheted gombnyomásos ki-be zárást.
Az immo chipnek (kis fekete) PCF7930 vagy PCD7935 számúnak kell lennie. Ha van utána AA az nem gond.
009.jpg

Ha megvagyunk a bevásárlással, akkor várjuk meg míg megérkeznek a dolgok. Ha meghozta a postás a csomagokat és lelkesen kibontottuk, akkor álljunk neki dolgozni. Először is vegyük elő a számítógépet és telepítsük a szoftvert.

A korábban lemezen megkapott vagy netről letöltött (fent a link) szoftver telepítési folyamata a következő:
1 Tömörítsük ki a mappát.
2. Indítsuk el a SETUP.exe fájlt
3. Kattintsunk a „Next” gombra
4. Kattintsunk a „Yes” gombra
5. A „User information” ablakhoz érve írjunk be bármilyen kamu infót. Úgyse érdekli a programot se.
  001.png
6. Várjuk meg míg telepít
7. Kattintsunk a „Finish” gombra
8. Nyissuk meg a telepítés célmappáját (jobb klikk a parancsikonra ->tulajdonságok->fájl helyének megnyitása)
   

002.png

003.png


9. A Drv (azaz drivers) mappából indítsuk el a „CP210x_VCP.exe” nevű fájlt

004.png

005.png

  1. Zongorázzuk végig az installert, és ne szedjük ki a pipát sehonnan. Ne félj. Ez kellő dolgokat telepít, semmi yahoo, bing meg opera toolbar nincs belecsempészve.
    11. Ha ezzel megvagyunk akkor dugjuk be az AK90-et a gépre az USB-n keresztül, majd nyissuk meg a szoftvert. FONTOS HOGY ELÖBB DUGD BE A GÉPBE, ÉS CSAK AZ UTÁN NYISD A SZOFTVERT
    12. A „Settings” menüt lenyitva kattintsunk az „Install USB Driver” gombra. Majd ha végzett akkor a „Connect” gombbal csatlakoztassuk az eszközünket. A sikeres kommunikációt a szerzetet sípolásai jelzik.

Mielőtt még bármit is csinálnánk ellenőrizzük hogy a kulcs chipje működik-e. Helyezzük bele a kulcsot az AK90 egységbe, és nyomjunk rá a „Test Key” gombra. A gépnek ilyenkor csipogva olvasnia kell a kulcs adatait.
Ha íratlan nyers kulcsot olvasol be akkor össze-vissza maszlagot ír ki. Miszerint a Key Number 86. Ettől még jó a kulcs. Ha nem tudja beolvasni akkor problémás.
Ha már megírt kulcsodat olvasol be, EWS3 és EWS4 esetén ki kell írnia az EWS tipusát, a kulcs EWS-re regisztrált számát, az autó alvázszámát és hogy hány KM van feljegyezve a kulcsba. EWS2 esetében csak a kulcs számát írja ki.

Szóval akkor leteszteltük az immo chippet és működik. Most akkor menjünk az autóhoz és teszteljük le a centrálzár chipjét és ha már ott vagyunk akkor vegyük ki az EWS-t. A zár felprogramozásához az alábbi lépéseket kövessük:
1. Üljünk be az autóba és győződjünk meg arról hogy minden ajtó be van csukva
2. Az eredeti kulcsunkat helyezzük a gyujtákapcsolóba
3. Fordítsuk el az első állásba, majd fordítsuk vissza
4. Az eredeti kulcson tartsuk lenyomva a kinyit gombot, és közben nyomjuk meg a bezár gombot háromszor, majd engedjük fel az összes gombot
5. Ne ijedjünk meg ahogy az autó bezárja és kinyitja magát
6. Ismételjük el a 4-es lépést az új kulccsal (nem kell bedugni csak a gomb kombinációt megismételni)
7. Az autó ismét az ajtók bezárásával és kinyitásával jelez hogy sikeres volt a művelet.
8. Teszteljük az új kulcs távirányítóját hogy megfelelően nyitja és zárja-e az autót. Amennyiben nem, ismételjük meg a műveletet.

Ha eddig minden okés. AK90 olvassa a chippet, és távirányítónak tudod használni a kulcsot akkor ideje kimaratni a kulcs mintáját. Sajnos erre nem tudok ingyenes homemade megoldást. El kell vinni kulcsmásolóhoz aki a saját árazása szerint megcsinálja neked. Nekem 3000 forintot kért érte el a helyi kulcsmásoló. Viszont megjegyezte hogy garanciát nem tud rá vállalni mert a rendelt kulcs méretében eltér az eredetitől. Ne ijedjünk meg, gond nélkül működik. Feltételezem van ahol drágábban és van ahol olcsóbban dolgoznak. 3000 nagyjából reális. Első hely ahova mentem 12000Ft-ot akart érte. Azért annak de dőljünk be.

Ha megvagy a kimaratással is, előtted van a kocsiból kiszedett EWS és a távirányító is működik akkor rátérhetünk a lényegi részre. Ezt a részt nem szabad elkapkodni, mert nagyon könnyű törölni az EWS-t, és azt már nincsen aki visszahozza. Nem nehéz művelet, de inkább kipihenten, külső zavaró tényezők nélkül essünk neki.

Olvassuk be az EWS-t. Ez az a pont ahol egy rossz lépés és minden tönkremehet. Itt NE KAPKODJUNK, HA KELL MINDEN BETŰT ÉS SZÁMOT NÉZZÜNK MEG 3-SZOR.

Nem megfelelő olvasás esetén törlődhet az EWS, és onnan a jó isten se hozza vissza.

Először is szedjük ki a dobozából az áramkört és tudjuk meg pontosan mivel állunk szemben. A verziószámát itt lehet leolvasni:

2d47j_1.JPG

011.jpg

És a szoftver listájából az ennek megfelelőt válasszuk ki. EZ NAGYON FONTOS. ROSSZ BEOLVASÁS NEGATÍV KÖVETKEZMÉNYEKKEL JÁRHAT, AZ ÁRTALMATLAN HIBAÜZENETTŐL KEZDVE AZ EWS TÖNKREMENETELÉIG

Kiválasztáskor a szoftver fel fog dobni egy ellenőrző képet. Hogy még egyszer biztosra mehessünk tudjuk mit csinálunk.
Ha már tudjuk mivel állunk szemben, csak össze kell dugni a dolgokat. Elméletben kell lennie az AK90 kábelére tett fehér műanyagon egy jelzésnek. De tapasztalat hogy a kínaiak össze-vissza jelölgetnek, vagy úgy vágják el a műanyagot hogy amiatt az eszköz nem tud helyesen a helyére menni. Én is így jártam első alkalommal. És a gép dobta is be a „pin no touch” azaz „a pinek nem érintkeznek hibát”. Ezt helyrehozni két módon tudjuk:
- Egyfelől már biztos észrevetted hogy az elektromos áramkör valami barnás anyagba van bevonva. Ez okozhat rossz érintkezést. Le kell kaparni a kis modul szélein lévő pinekről ezt az anyagot. (Angol fórumon azt írták hogy úgy neki kell esni mintha pénzzel lógna. De tapasztalataim szerint bár határozottnak kell lenni vele, de nem kell hozzá nagy erő. Már csak a biztonság kedvéért se. Egy kulcs megfelel a célnak)
- Második hogy mint korábban említettem ez a valószínűleg hőre zsugorított fehér fedő anyag képes megakadályozni hogy jól rá lehessen nyomni a kábelt a kis dobozkára. Illetve rossz helyen is lehet a jelölés. Erre a rendkívül egyszerű megoldást egy Sebastian D nevű youtuber osztotta meg (video: https://www.youtube.com/watch?v=2paGTexIUeU) Egyszerűen húzzuk le a kábel végéről. Ezután a képen és videón látható módon az eddig takart csatlakozón lévő csíkokat használjuk irányjelölőnek:
013.jpg

Majd erősen az ujjainkkal a beolvasás idejére szorítsuk rá az EWS lapjára. Szúrni fog, de ez van.
014.jpg

(THANK YOU SEBASTIAN D!)

Ha ezt tisztáztuk, kiválasztottuk az EWS tipusunkat a szoftverben, mindent összedugtunk és a biztosra menők eleve szorongatva állnak neki a témának, akkor indítsuk el az olvasást a READ EWS gombra kattintva.
015.jpg


Várjuk meg míg a beolvasás befejeződik. Majd mentsük az EWS adatait a tetszőleges mappába a merevlemezen. Majd kattintsunk az „EWS Analyze” gombra hogy lássuk melyik hely szabad.
 017.jpg

Majd a write key gombra kattintva jelöljünk ki egy nem használt helyet az új kulcsunknak, és mondjuk meg milyen chippel kell, hogy a gép dolgozzon. Értelemszerűen azt válaszd, amid van. Az aliexpress és ebay kulcsok majdnem mind PCF-el dolgoznak.
018.jpg

Majd helyezzük bele a kulcsot az olvasóba pengével lefele a képen látható módon. és indítsuk el az írást. Ha végigfutott a számláló és a szoftver kiírja „Write key OK” üzenetet akkor nincs is más dolgunk, mint visszaszerelni az EWS-t az autónkba és tesztelni az új kulcsunkat.

019.jpg

ok.png

Ha idáig eljutottál, akkor gratulálok! Remélem már egy funkcionális kulccsal, és egy nagy sikerélménnyel gazdagabb vagy!

Igyekeztem mindent annyira érthetően és részletesen írni amennyire képességeim engedik. Sajnos nem vagyok kulcsmásoló szakember, csak az autóm szeretete és az internet szellemisége inspirált ahhoz, hogy ezt felhasználói szinten, otthoni használatra megtanulhassam, és ugyan ezen a szinten és ugyan erre a célra továbbadhassam. Remélem ezzel az írással hozzájárultam ahhoz, hogy több pénz maradjon a családi kasszában, és ahhoz is, hogy szórakoztatóan tanulhassunk valamit. Köszönöm, hogy végigolvastad.
Ha úgy érzed segítettem, akkor kérlek segíts te is és iratkozz fel PewDiePie youtube csatornájára: https://www.youtube.com/user/PewDiePie
Ingyen van, és a cél nemes! Ne hagyjuk hogy a közösségi média ne a közösségről és az egyénekről szóljon!

Természetesen lesz kismillió ember aki tapasztaltabb ebben a témában. Minden építő jellegű kritikát szivesen fogadok. Ha valamit tévesen vagy nem elég részletesen írtam le akkor javítsatok ki kommentben, vagy tegyétek fel kérdéseiteket. Segítsük egymást. Köszönöm szépen!

A bejegyzés trackback címe:

https://e36csinaldmagad.blog.hu/api/trackback/id/tr8914665911

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Norbert Dudás 2023.03.07. 18:19:50

Szia! Az én kulcsomat ( E36 96 évjárat ) a kulcsot a zárba behelyezve tudom nyitni a központi zárat nincs távolról nyitható gomb a kulcson Lámpa gomb van csak ,de szeretném ,ha a központi zár távolról is nyitható lenne ez megoldható? A jelenlegi kulcsot ,hogy tudnám programozni mivel 1 kulcsom van csak.
süti beállítások módosítása